Dydaktyka
szkoły wyższej
Kurs
metodyczny dla doktorantów PW
30
godzin zajęć (wykładów i ćwiczeń)
Celem kursu jest wyposażenie doktorantów PW w
wiedzę teoretyczną oraz praktyczne umiejętności niezbędne do podjęcia zajęć
dydaktycznych ze studentami naszej uczelni.
Osobą odpowiedzialną za całość zajęć jest prof. dr hab. Ulrich Schrade.
Program
zajęć:
I.
Elementy metodologii nauki i pedagogiki uniwersyteckiej . Prowadzący: prof.
dr hab. Ulrich Schrade, dr Beata Witkowska –Maksimczuk
1.
Wprowadzenie do pedagogiki uniwersyteckiej. Dydaktyka i wychowanie.
Cele i zadania kształcenia pedagogicznego młodszych pracowników nauki.
2.
Antropologia i aksjologia współczesnej młodzieży. Idea samorealizacji a
specyfika studiów. Idea uniwersytetu technicznego. Co to znaczy studiować na
PW?
3.
Rola osobowości nauczyciela akademickiego procesie kształcenia. Wiedza
a umiejętność jej przekazywania.
4.
Zarys ogólnej metodologii nauk
(rodzaje rozumowania, stawianie zagadnień, wnioskowanie, dowodzenie,
sprawdzanie)
5.
Metoda dedukcyjna i indukcyjna
(aksjomatyczność i aprioryczność matematyki, obserwacja, eksperyment, pomiar,
hipotezy i ich weryfikacja).
6.
Precyzja i jasność wypowiedzi ( podział logiczny, klasyfikacje,
poprawne definiowanie). Logiczna analiza twierdzeń.
7.
Jak walczyć z bezbarwnością wypowiedzi? Elementy kompozycji
retorycznej. Zasady użycia form argumentacyjnych
8.
Formy zajęć uniwersyteckich ich specyfika. Jak poprawnie skonstruować
wykład? Lekcje, ćwiczenia, laboratoria.
9.
Zasady pisania prac dyplomowych.Proseminarium i seminarium. Formy
sprawdzania i zaliczania zajęć. Rygory zaliczeniowe i sposoby ich egzekwowania.
Ocena i jej sprawiedliwe oraz rzetelne ustalanie.
II.
Specyfika kształcenia technicznego.
Prowadzący: prof. dr hab. Romuald Jóżwicki, dr inż. Elżbieta Grzejszczyk
1.
Specyfika kształcenia technicznego. Metody nauczania przedmiotów technicznych.
2.
Metody nauczania przedmiotów ścisłych. Algorytmizacja procesu
dydaktycznego.
3.
Techniki informacyjne w procesie kształcenia. Metody doboru poznanych
narzędzi TI (Technologii Informacyjnej) do nauczanego przedmiotu.