Dydaktyka szkoły wyższej

Kurs  metodyczny dla doktorantów PW

30 godzin zajęć (wykładów i ćwiczeń)

Celem kursu jest wyposażenie doktorantów PW w wiedzę teoretyczną oraz praktyczne umiejętności niezbędne do podjęcia zajęć dydaktycznych ze studentami naszej uczelni.

Osobą odpowiedzialną za całość zajęć jest prof. dr hab. Ulrich Schrade.

Program zajęć:

I. Elementy metodologii nauki i pedagogiki uniwersyteckiej . Prowadzący: prof. dr hab. Ulrich Schrade, dr Beata Witkowska –Maksimczuk

1.     Wprowadzenie do pedagogiki uniwersyteckiej. Dydaktyka i wychowanie. Cele i zadania kształcenia pedagogicznego młodszych pracowników nauki.

2.     Antropologia i aksjologia współczesnej młodzieży. Idea samorealizacji a specyfika studiów. Idea uniwersytetu technicznego. Co to znaczy studiować na PW?

3.     Rola osobowości nauczyciela akademickiego procesie kształcenia. Wiedza a umiejętność jej przekazywania.

4.      Zarys ogólnej metodologii nauk (rodzaje rozumowania, stawianie zagadnień, wnioskowanie, dowodzenie, sprawdzanie)

5.     Metoda dedukcyjna i  indukcyjna (aksjomatyczność i aprioryczność matematyki, obserwacja, eksperyment, pomiar, hipotezy i ich weryfikacja).

6.     Precyzja i jasność wypowiedzi ( podział logiczny, klasyfikacje, poprawne definiowanie). Logiczna analiza twierdzeń.

7.     Jak walczyć z bezbarwnością wypowiedzi? Elementy kompozycji retorycznej. Zasady użycia form argumentacyjnych

8.     Formy zajęć uniwersyteckich ich specyfika. Jak poprawnie skonstruować wykład? Lekcje, ćwiczenia, laboratoria.

9.     Zasady pisania prac dyplomowych.Proseminarium i seminarium. Formy sprawdzania i zaliczania zajęć. Rygory zaliczeniowe i sposoby ich egzekwowania. Ocena i jej sprawiedliwe oraz rzetelne ustalanie.

II. Specyfika kształcenia technicznego.

  Prowadzący: prof. dr hab. Romuald Jóżwicki, dr inż. Elżbieta Grzejszczyk

1.     Specyfika kształcenia technicznego. Metody nauczania przedmiotów   technicznych.

2.     Metody nauczania przedmiotów ścisłych. Algorytmizacja procesu dydaktycznego.

3.     Techniki informacyjne w procesie kształcenia. Metody doboru poznanych narzędzi TI (Technologii Informacyjnej) do nauczanego przedmiotu.